بسم الله الرحمن الرحیم
HeratNews
خراسان - هرات


لا غـالِـبَ إلا الله - فـَحـَسبـُنـا الله وَ نـِعـمَ الـوکـیـل
اخبار هرات

مجرى ايراني طرح احداث جاده هرات - دوغارون از کمبود اعتبارات انتقاد کرد

کابل، ايرنا : ۳۰ دى ۱۳۸۲ برابر با ۲۰ ژانويه ۲۰۰۴
"محسن فياض " مسوول اجرايي جاده هرات - دوغارون اعلام کرد : تامين نشدن
اعتبار و پاره اى ناهماهنگي ها ازسرعت عمل در احداث اين بزرگراه کاسته است .
وى روز سه شنبه در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا در کابل افزود : بر
اساس توافق وزيران راه وترابرى ايران و افغانستان در تير ماه سال۱۳۸۱ ،
مدت اجراى طرح ۳۶ ماه و تا تابستان سال۱۳۸۴ تعيين شده است ، اما دو طرف
به دليل اهميت اين جاده اظهار تمايل کرده اند که اجراى آن هر چه زودتر به
پايان برسد.
مسوول اجرايي اين طرح گفت : تاکنون ۴۷ کيلومتر اين راه آسفالت شده و
بيش از۹۰ درصد زيرسازى تمامي آن نيز خاتمه يافته است .
وى با اشاره به اهميت اين جاده از نظر ترانزيت کالا تصريح کرد : درصورت
تامين بودجه لازم و مصالح مورد نياز و درصورتي که شرايط جوى مناسب باشد،
اين طرح تا فروردين ماه آتي به بهره بردارى خواهد رسيد.
فياض ، اعتبار مورد نياز اين طرح را حدود۴۰۰ ميليارد ريال برآورد کرد
و گفت : تاکنون در مجموع ۱۶۰ ميليارد ريال آن به مجرى پرداخت شده است .
وى تاکيد کرد : چنانچه مسوولان در ايران اعتبار لازم را به موقع اختصاص
مي دادند، دست کم ۵۰ ميليارد ريال از قيمت تمام شده کاسته شده و اين جاده
در مدت ۱۸ ماه قابل بهره بردارى بود.
فياض اعلام کرد : قيمت تمام شده اين جاده با همه مشکلات موجود،۵۰ درصد
نرخ استاندارد جهاني است .
مسوول اجرايي جاده هرات - دوغارون گفت : ماهها از کارخانه سيمان
قائن تقاضاى سيمان شده است ، اما تاکنون حتي يک پاکت سيمان در اختيار ما
قرار نگرفته است .
فياض با اشاره به حجم زياد مکاتبات با وزارتخانه هاى مختلف براى تسريع
در اجراى اين طرح و تامين اعتبارهاى لازم آن ، اظهار داشت : وقتي به جاى کار
کردن تمام توان و انرژى صرف مکاتبات ، مشکلات گمرگي ، نپرداختن بودجه ، در
اختيار نداشتن مصالح و نظاير آن مي شود، طبيعي است که در اجراى کار با
مشکلات مواجه خواهيم شد.
مسوول اجرايي اين طرح گفت : هم اکنون روزانه به ۲۵۰ تن سيمان ،۱۵۰ تن
قير و يک ميليون ليتر سوخت نياز داريم که بايد به موقع تامين شود وتامين
اين ميزان مصالح هر روز۶۰۰ ميليون ريال هزينه دارد.
وى با بيان اينکه به رغم اين مشکلات ، درساخت اين جاده تمام استانداردهاى
جهاني رعايت شده است ، تصريح کرد : درجاده کابل - قندهار که آمريکا، ژاپن و
عربستان بودجه آن را تامين و بر احداث آن نظارت داشته اند، کيفيت پلسازى و
آسفالت بسيار پايينتر از جاده هرات - دوغارون است و گذشت زمان اين ادعا را
ثابت خواهد کرد.
جاده ۱۲۲ کيلومترى هرات - دوغارون ، هرات باستان را به گمرگ دوغارون يا
اسلام قلعه در مرز استان خراسان ايران متصل مي کند که ۶۰ درصد صادرات ايران
به افغانستان از اين جاده انجام مي شود.
"محسن امين زاده " معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه ايران در
سفر ماه گذشته خود به کابل به مسوولان اين کشور وعده داد که جاده هرات -
دوغارون حداکثر تا بهار سال آينده به بهره بردارى مي رسد.
هم اکنون در سراسر افغانستان بيش از سه هزار کيلومتر جاده در دست
بازسازى است و بنا به اظهار مسوولان اين کشور، دو هزار کيلومتر راه نيز در
آينده نزديک براى بازسازى به مناقصه گذاشته خواهد شد.

خراسان - هرات

[خانه | آرشيو | پست الكترونيك ]