۲۴ جدی ۱۳۸۶ هجری شمسی

٢٥٠ افسر پوليس از خطرات ايدز آگاهى مى يابند

هرات-اژانس خبرى پژواک ،١٨جدى<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

درپی اعلام افزایش تعداد مبتلایان به مرض ایدز درولایت هرات،دوره آموزشی آگاهی ازخطرات بیماری ایدزبرای دوصد وپنجاه تن ازافسران پولیس ملی درهرات امروزآغاز گردید.

 

سمونوال عبدالروف احمدی معاون دفترمطبوعاتی قوماندانی امنیه هرات بتاريخ ١٨ جدى به آژانس خبرى پژواک گفت که این دوره آموزشی دو روزه، ازسوی صحت عامه این ولایت وبه منظورازدیاد آگاهی موظفین پولیس ،ازبیماری ایدزوانتقال این معلومات به سایرموظفین پولیس برگزارگردیده است. 

وی افزود درطول این آموزش دوروزه، شیوه های مختلف سرایت ویروس اچ آی وی (عامل مرض ایدز) وراه های جلوگیری ازابتلا به این مرض،ازسوی متخصصین صحی آموزش داده میشود.

 

داکترمحمد عارف شهرام مسئوول برنامه کنترول امراض مقاربتی هرات نیز،ازدیادآگاهی عمومی به ویژه پولیس را برای حفظ اجتماع سالم مفید خواند وگفت درسال جاری، تعداد مبتلایان به ایدزبه شکل نگران کننده ای درهرات روبه افزایش نهاده است .

 

وی رقم مبتلایان به ایدزدرهرات را ٣٣ تن اعلام نمود که حدود پنج برابرافزایش را نسبت به سال گذشته ،نشان میدهد .

 

موصوف دلیل ازدیاد مبتلایان به ایدزدرهرات را انتقال آن ازطریق مهاجرین برگشت کننده ،رفت وآمد های افراد با کشورهای همسایه ومعتادین مواد مخدرعنوان نمود.

 

داکتر شهرام افزود هرچند بیشتراین واقعات درمعتادین زرقی دیده شده اما همسرحد بودن هرات با کشورهای ترکمنستان وایران درازدیاد مبتلایان به ایدزموثربوده است .

 

درحالی ازازدیاد افراد مبتلا به  ایدز درمعتادین به مواد مخدردرولایت  هرات خبرداده میشود که به گفته سید حسین انوری والی این ولایت  وبرمبنای تخمین اداره مبارزه باموادمخدروجرایم ملل متحدUNODC  بیش ازچهل وهفت هزار تن درهرات به نوعی مواد مخدر استفاده مینمایند.

براساس معلومات اداره مذکور جمعیت هرات ١١٨٢٠٠٠(یک میلیون وصد وهشتاد ودوهزارتن برآورد شده است که ازاین تعداد ٣٦٥٠٠ تن استفاده کننده گان حشیش٧٥٠٠ تن استفاده کننده گان تریاک وحدود سه هزار تن ازهیروئین استفاده مینمایند. 

 

دراین راستا مسئوول برنامه کنترول امراض مقاربتی ولایت هرات میگوید  که طبق آمار موسسات ونهاد های صحی میزان مبتلایان به مرض ایدز درکشور، اضافه ازدو هزارتن میباشد

 

اما براساس گزارش برنامه ملی کنترول ایدز وزارت صحت عامه،تا اکنون حدود ٢٦٦ واقعه مثبت ایدزبه شمول سی وسه واقعه هرات درکشورثبت شده است که  تا اکنون، چندین واقعه فوتی وجود داشته است.

 

به گفته متخصصین صحی، ایدز عمدتا ازطریق مقاربت های جنسی نامشروع،تطبیق خون ملوث،انتقال ازمادر به اولاد،استفاده مشترک ازسوزن ها وسرنج ها،استفاده ازتیغ ریش مشترک درسلمانی ها،وسایل جراحی ملوث سرایت میکند.

 

بنابرمعلومات صحی، ایدز توسط یک ویروس بنام اچ.آی. وی به وجود می آیدکه بالای سیستم محافظوی بدن حمله میکند  و توانایی عضویت را برای مقابله با امراض ضعیف میسازد.

 

علایم این بیماری کم شدن اشتها وکاهش وزن بدن، مشکلات تنفسی،تب دوامدار،اسهالات مزمن میباشد که صرفاشخاص مبتلابه ایدزمیتوانندبا استفاده ازبعضی داروها برای چند سال محدود به حیات خود ادامه بدهند.  

 

بنابرآمارسازمان صحی جهانWHO)(وبرنامه ایدزملل متحد (UNAIDS)روزانه چهارده هزارتن درجهان به مرض ایدزمبتلا میشوند.

 

بعد ازکشف این مرض درسال ١٣٦٠ شمسی  تا اکنون ،حدود بیست پنج میلیون تن هلاک شده وبرآوردمیگردد که بین چهل تا شصت  میلیون درسراسرجهان به این مرض مبتلا باشند.

 

 

 

روزه عاشورا، برای حرفه ای ها!

 

محمد فريد

سايت بيداری

اگرتاجران حرفه ای فصل هر محصولی را خوب می دانند و خوب می دانند که چه وقتی برای عرضه آن و سود چند برابر مناسب است همینطور حرفه ای ها می دانند چه وقت چه عبادتی مناسب است!
تاجرهای ماهر به دنبال خوشی و نعیمی هستند که تمام شدنی نیست و این ممکن نیست مگر در بهشت، بهشتی که عرضش به اندازه آسمانها و زمین است...
اکنون به خودم و به تمام تاجرهای ماهر یادآور می شوم که... ما هم اکنون در موسمی هستیم که با فصل میوه و سبزی تفاوت دارد..

ما هم اکنون در فصل روزه قرار داریم! روزه؟ بله! رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: «بهترین روزه بعد از رمضان روزه ماه خدا محرم است و بهترین نماز بعد از نماز فریضه نماز شب (تهجد) است» [به روایت بخاری ومسلم]

این دعوتی است به بهترین روزه بعد از رمضان؛ روزه ماه خداوند، ماه محرم که این موسمی است بسیار مناسب برای آن عبادت بزرگ

عبدادت روزه...

اما

اگر در درون خود احساس ضعف می کنیم و عزیمت اندکمان اجازه نمی دهد این ماه را بسیار روزه باشیم حداقل سعی کنیم بر اساس این حدیث ابن عباس رضی الله عنه روز نهم و دهم را روزه باشیم:

«وقتی رسول الله صلی الله علیه وسلم به مدینه رسید مشاهده کرد که یهود روز عاشوراء (دهم محرم) را روزه می گیرند، پس از آنان پرسید: این روزه چیست؟ گفتند: این روز خوبیست، این روزی است که در آن خداوند بنی اسرائیل را نجات داد و موسی [به شکرانه آن] در آن روزه گرفت. پس رسول الله صلی الله علیه و سلم گفت: به تحقیق که من از شما به موسی [نزدیکتر] و شایسته ترم، پس خود روزه گرفت و دستور به روزه آن داد» [به روایت بخاری ومسلم]

و همچنین بر اساس حدیثی که ابوموسی اشعری رضی الله عنه روایت می کند که: «یهود روز عاشورا را عید می داشتند، پس رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود شما آن را روزه بگیرید» [به روایت بخاری ومسلم]

و بر اساس روایت ابن عباس رضی الله عنهما که گفت: «روزی را ندیدم که رسول الله صلی الله علیه وسلم روزه اش را اهمیت دهد جز این روز، یعنی روز عاشورا و این ماه یعنی ماه رمضان» [به روایت بخاری]

و حدیث ابی قتاده رضی الله عنه که گفت: «از رسول الله صلی الله علیه وسلم درباره روزه روز عاشورا پرسیدند پس فرمود: کفاره گناهان سال گذشته است».

و همچنین حدیث ابن عباس رضی الله عنهما که گفت: «هنگامی که رسول الله صلی الله علیه وسلم روز عاشورا را روزه گرفت و دستور به روزه اش داد، گفتند: ای رسول الله! این روزی است که یهود و نصاری آن را بزرگ می دارند. پس فرمود: هنگامی که سال آینده بیاید ان شاءالله روز نهم محرم را نیز روزه خواهیم گرفت. ابن عباس می گوید: سال بعد نیامد مگر اینکه رسول الله صلی الله علیه وسلم وفات فرمودند».
و در روایت دیگر آمده است: «اگر تا سال بعد زنده باشم روز نهم را نیز روزه خواهم گرفت» [به روایت مسلم]

و همچنین بر اساس حدیثی که ربیع دختر معوذ رضی الله عنها روایت کرده و فرموده است: «رسول الله صلی الله علیه وسلم بسوی محله های انصار پیام فرستاد که هرکه صبح را بدون روزه آغاز کرده ادامه آن را روزه بگیرد [به حرمت آن در ادامه روز چیزی نخورد] و هر که روزه دار است روزه اش را ادامه دهد. ربیع می گوید: ما آن روز را روزه می گرفتیم و فرزندانمان را نیز به روزه وامی داشتیم و برایشان عروسکهایی از پشم درست می کردیم وهرگاه یکی از کودکانمان برای غذا گریه می کرد آن عروسک ها را به او می دادیم تا اینکه وقت افطار فرا برسد». [به روایت بخاری ومسلم]

در این حدیث درسهای بسیاری جز اهمیت روزه عاشورا وجود دارد؛ همانطور که می بینید سلف این امت اهمیت بسیاری به تربیت فرزندان خود می دادند همانطور که در این حدیث آشکارا میبینیم این روش تربیتی قبل از سن تکلیف آغاز شده است. سلف این امت تنها به عادت دادن فرزندانشان برانجام فرایض تاکید نداشتند بلکه آنها را بر انجام نوافل و مستحبات نیز عادت می دادند...

اینجا باید این سوال را از خودمان بپرسیم که کجاست آن جدیت در تربیت فرزندانمان که متاسفانه خیلی از آنها بیشتر وقت خود را به این بهانه که هنوز کم سن وسال هستند در اماکن وقت کشی به سر می برند. ای کاش ما از این حدیث ضرورت شروع به تربیت فرزندانمان در سننین قبل از تکلیف را درک کنیم و آنان را بر اساسی محکم و جدی تربیت نماییم تا از آنان علمایی ربانی و دعوتگرانی صادق و فرماندهانی فاتح به بار آوریم.
/ 0 نظر / 6 بازدید